onsdag 23 januari 2013

Årets Bild 2013

Foto: Urban Andersson/Aftonbladet

Så kom den där ÅB-listan då äntligen  i måndags. Själv stod jag i ett akutrum på akuten under ett såkallat traumalarm. En kvinna som hade frontalkrockat med en lastbil.
Det sätter allt lite i perspektiv.
Men jag lyckades ändå kika in på listan genom min telefon som man numer får ha på alltså, det visste inte jag.

Självklart blir man otroligt besviken att inte vara med på den. 
Allt annat är lögn.
Annars kan man strunta i att tävla.
Enligt mig.
Så jag blev jävligt besviken att jag inte var med.
Det kanske är sjukt men så är det. 
Många tycker ju att det är dumt att tävla i bilder eller att det inte ens går.
En del tycker det är äckligt till och med.
Men det brukar vara dom som aldrig vunnit som säger sådär.

I år hade jag under helgen fått så många sms och mail om "Grattis, man vill ju vara först".
En kollega hotade med att gå ur PFK om jag inte fanns med. 
Det är smickrande och kul men det kanske får en själv att tro lite väl mycket på sitt material.
Som den här gången alltså.
Då blir det lite extra tungt.
Besviken och arg alltså.
Punkt.

Men stort Grattis till dom fotografer som är med på listan.
Det är fantastiskt roligt att vara med och på listan och få "cred" för det man gjort och att någon faktiskt gillar det man har presterat.
Så njut och Grattis igen!
Inga bittra miner från min sida, det kan jag lova!

Dessutom hade vi ju på Sydsvenskan en fotograf nominerad i Åsa Sjöström.
Känns både sorgligt och fint att kunna säga att det var länge sedan vi "bara" hade en fotograf nominerad.
Vad har hänt?
Stort Grattis Åsa Sjöström, du inspirerar.

Jag blir ju dessutom extra glad att Jonas Lindkvist gör "comeback" på Årets Bild.
Det var ett tag sedan och som jag alltid har sagt vill jag att någon i vår lilla trio (Jag, Tobbe och Jonas) är med på den där listan.
Det gör mig extra glad. 
Det hade gärna fått vara Torbjörn Jakobsson också.

Många duktiga fotografer på listan såklart och tidningarna skryter och lever om och det tycker jag är så bra.
Det är ju dessutom bra för bildjournalistiken.
Därför är ju tävlingen bra om inte annat.

Här ovan sitter Pavel Koubek och Kicki Nilsson.
Duktiga båda två och Pavel har varit med tidigare på prislistan. 
Det som också imponerar på mig är Nerikes Allehanda som ofta är med i dessa sammanhangen.
Dom kämpar på och det är inspirerande såklart.

Här ser du deras bilder och läser om dom i deras tidning.
Om du vill läsa om Aftonbladets fotografer så gör du det här.
Expressens frilansare kan du läsa om här. (Jo, jag vet det blir lite löjligt kanske)
Åsa kan du läsa om i Sydsvenskan här.
Dagens Nyheters Fotografer ser du med lätthet här. (Kom ihåg att det är "bara" 2 som är fasta)
Leif Wikberg på ÖA här.
Johan Axelsson på ÖP kan du med lätthet ser mer av här.

Ska vi försöka oss på en liten summeringen av listan också. 
Jag ser att Anna-Lena Mattsson dragit tillbaka sin DN-grej så hon står som frilans nu.
Såhär då:

Aftonbladet                                                                            3 (1 är frilans av dessa)
Bildbyrån                                                                               3 (1 har fått sparken)
DN                                                                                        3 (1 är frilans)
NA                                                                                        2
Expressen                                                                             2 (2 är frilans)
Norran                                                                                   1
ÖP                                                                                        1
GP                                                                                        1 (frilans)
Sydsvenskan                                                                         1
ÖA                                                                                        1
Frilansare                                                                               10

Vad jag vet är det 1 student och det är Viktor Johansson.

Jag tyckte själv Årets Bild tog ett steg i rätt riktning då man OM man har facebook kunde hänga med i Ola Axmans flöde.
Man förstår att det går snabbt och att juryn tycker vi fotografer gör mycket fel.
Men ändå lite roligt.

När jag var på OS i somras i London kände jag en viss stolthet över dom svenska fotograferna som enligt mig ligger högt i klass just inom sportfotografin.
Om jag såg någon göra något extra av någonting så var det en svensk. 
Slog sällan fel.
När jag på nätterna kollade igenom det flöde som kommit under dagen så låg de svenska fotograferna väldigt högt.
Det var troligen så att Niklas Larsson tog den bästa bilden på Bolt när han sprang 100 meter.
Det förvånar mig att han inte är med på listan.
Bland annat.
Men jag tror hans bild kan gå långt i de internationella tävlingarna.
Jag blev imponerad att Scanpix satsade så på att göra så genomarbetade och bekostade förhands-bildreportage på svenskar innan OS. 
Måste ha funnit massor med bilder där.

Men.

Det gör mig bekymrad att juryn enligt Ola Axman tyckte sport feature klassen var så pass dålig så man tänkte lägga ner den.
Nu blev det nog inte så.















Men jag tror att svenskarna är så pass bra inom den här kategorin sport så då måste vi ta det på största allvar också.
Årets Bild har valt att dela ut nio (9) priser i sportkategorin.
Jag är helt säker på att det också är möjligt utan större problem.
Nu har jag tidigare sagt att kanske vi skulle ha en egen jury när vi delar ut så pass många priser i just denna klassen.

Vad tror du?

Klasserna är också lite mossiga enligt mig. Men det har jag tjatat om förut.
Titta på dagstidningarna, hur ser dom ut?
Det är ju bara porträtt.
Kanske vi skulle ha porträttbild (arrangerad), porträttbild (icke arrangerad) och det samma med porträtt-serie?
Enligt den statistik jag delade med mig av på WPP för ett tag sedan här på bloggen så kanske vi skulle behålla nöjesbilden men döpa om den lite.
Konst &Underhållning (för att göra en direkt översättning från WPP)
Självklart ska det vara både singelbild och serie.

Nyhetsbild Utland kanske vi också ska börja se om.
Hur många svenska fotografer är det som får åka på utlandsnyheter?
3-7?
Ärligt talat gissar jag på färre.

Vad säger du om det hela?

Nu laddar vi för den fina festen i Trollhättan med prisutdelning och föreläsning.
Blir riktigt spännande att se.

Boka in dig du också så ses vi där.

Foto: Johan Axelsson/ ÖstersundsPosten

7 kommentarer:

Jonas sa...

När jag hör Ola Axmans referera från jurymötet och sportfeature så inser jag att något har gått riktigt fel.

Ditt inlägg Lasse är ett väldigt viktigt blogginlägg om det ska finnas kvar någon status i ÅB och speciellt sportklasserna .

London OS var det första sedan 2000 som jag inte bevakade på plats och därför ägnade jag mycket tid åt att granska det bildmaterial som producerades av stora byråer och svenska fotografer. Analysen var lätt att göra och de svenska fotografer som bevakade OS låg i topp hela tiden. Detta har givetvis många olika anledningar och en av dem är att det finns en god tradition av både feature och action fotografering av sport här i Sverige.
Denna tradition har under senaste 10 året Svenska fotografer fina priser i Worldpressphoto, NPPA och Poyi vilka alla är världstävlingar .

Att just 2012 skulle vara ett exeptionellt dåligt år för svensk sportfeaturefotografi ser jag absolut inte.

Snarare tvärtom.

Ser fram mot jurygenomgången vid ÅB i Trollhättan där frågan om sportfea kommer att bli extra intressant. Speciellt då WPP resultaten och jurygenomgångarna i POYI då varit och jag blir inte det minsta förvånad om det återigen finns Svenska framgångar i dessa tävlingar med specialjurys i sportklasserna.

Och jag vet också att flera av de Svenskar som har bra chans där var inte ens med på listan i ÅB.

Pontus Höök sa...

Tycker vi ska behålla nyhetsbild utland, speciellt eftersom vi är några som bor i utlandet :) Bra inlägg för övrigt!

Åsa Sjöström sa...

Du inspirerar mig Lasse!
Fint inlägg och bra reflektioner.
Kram Åsa

Daniel Nilsson sa...

Tyckte också det kändes väldigt märkligt att de redan så tidigt funderade på att inte dela ut något pris, eller plocka från reportagen i Sport Feature klassen.
Då kanske man borde se över ordningen och kolla på reportagen efter singelklasserna.

Så lite bilder tror jag inte är inskickade, eller så dåligt tror jag inte materialet är, i en så stor klass som sportfeature. Men det kan ju vara intressant att se vad de kommit fram till när man ser resultatet.

Niklas Larsson sa...

Tack för stödet Lasse! Det värmer. Jag trodde som sagt mycket på din hästhoppningsbild också...

När det gäller våra tre nomineringar på Bildbyrån så är både Carl och Joel anställda och Emil fick tyvärr gå under året och är numera frilans. Reportaget han är nominerad för gjorde han dock för Bildbyråns räkning.

/Niklas

Lars D sa...

Tack Niklas, visst inte att Carl var anställd.
Ledsen för det.

/LarsD

Annika sa...

En spontan tanke är ju också att det kanske är dags att plocka in jurymedlemmar med mer sportbildskunnande. Jag har sett så otroligt fantastiska sportbilder det här året - och att juryn i ett tidigt skede funderade på att inte dela ut pris i featureklassen - känns som både ett hån - och som en rätt pinsam kunskapsindikator.

Hoppas att de bilder jag saknar i svenska listan får revansch på annat håll.
/Annika

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden