lördag 12 januari 2013

Danska ÅB (juryarbetet)

Som redan sagt i förra inlägget satt jag i juryn i danska ÅB nu i veckan.
Vilken ära att få göra det i Danmark.
Tack danska PF för det förtroendet.
1 Mars vet du också vilka som vunnit priser när det är prisutdelning i "Den svarta diamanten" i Köpenhamn.
För en gångs skull har jag koll innan och det är ju nytt för mig.

Allt är ju hemligt när det gäller juryarbete så det är kanske lite svårt att berätta något.
Jag har gjort skärmarna helt vita just därför även om det inte skulle avslöja något.
Men ändå.

Juryarbete är inte så konstigt.
In och ut för att skära ner materialet så mycket som möjligt och sen börjar det diskussioner eller så är det redan ganska givet vilken bild/reportage eller multimedia som känns bäst i magen.
Tycker majoriteten i juryn samma sak är det ju ganska lätt.
Diskussionerna är spännande.

I danska stillbildsjuryn har dom nu ökat det till 5 från tidigare 3 i juryn.
I år var det 4 av 5 som vunnit pris i WPP.
I klassen för webben/TV satt jag och vi skulle vara 3 men en var sjuk så vi blev bara 2 stycken.

I klassen "Årets pressfotograf" tävlar danskarna med 5 bilder vilket öppnar upp den klassen väldigt mycket mer.
"Alla" kan få pris just där men så är det ju ändå inte.
Det är tydligt vilka grejer som vinner. Det är bilderna/reportagen/multimedian som är gjort med lite mer kärlek, lite mer hjärta och oftast helt utifrån fotografens villkor.
Det var tydligt i Årets Pressfotograf klassen men jag får nog ändå säga att det gick igenom alla klasser.
Det är få "lappjobb" som går hela vägen fram om jag säger så.

Tycker det känns som dom har en väldigt fin organisation i danska PF.

Jonas Lindkvist skriver om den svenska versionen här på ett roligt sätt.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden