tisdag 1 januari 2013

Årets Bild

Det finns tid till att gå igenom årets bilder här på jobbet.
Vad ska in och vad ska ut?
Här är ett reportage jag gjorde i Australien i januari men det skickar jag inte in.
Det ryker med andra ord.

Svårt med val och att sätta ihop reportage men varför görs det mer eller mindre i sista sekunden.
Kniven mot strupen.
Kanske det är just det. 
Borde bli bättre på just det, säger jag varje år.

Ser ut som jag får ihop ett gäng bilder att skicka in ändå och det känns bra med 3 år i "karantän" eller vad vi ska kalla det.
Vad går hem just i år hos juryn och varför.
Sportbilder vilket jag har en del av är alltid svårt. 
Ofta har juryn kanske lite för dålig koll på vad som är bra eller dåligt.
Eller standard.
Enligt mig alltså men jag har säkert också fel.

Därför ryker det här reportaget.
Jag tror att Casper Hedbergs bilder från Buzkashin kommer finnas med i sportreportageklassen.
Det finns säkert många fler bra grejer.
Jag har sett Niclas Hammarströms bilder från Syrien
Ruggiga grejer, vilket reportage.
Vi har ett OS-år bakom oss men det brukar inte i tävlingen resultera i så mycket till sist.

Jag har en porträttserie jag hade tänkt tävla med men i Årets Bild går inte det även om det står så.
Det var lika förra året.
Märklig klass och det blir lite, vad ska jag säga, B när det står porträtt/porträttserie men det går inte att tävla i just serien.
Dumt.
Jag tänker att om man tittar i dagstidningarna så borde just porträtten kanske ta större plats i Årets Bild också.

När den här påsen är knuten börjar dom andra tävlingarna.
Sen kan 2013 börja.

Jag får ett MMS från Peter Claesson som börjar året med att se Jan Troells film "Närvarande" om fotograf Georg Oddner.
Jag tycker det låter som en riktigt bra start.

Nu rotar jag vidare här i mapparna.








4 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

Har dem ändrat strukturer på det där i år igen? Förra året kunde man ju tävla med både porträtt o porträttserie i samma klass, men om det inte ens går att skicka in så kanske man förmodar att den möjligheten är borta.

Lars D sa...

Jo, det går att tävla med porträtt och med porträttserie men det går inte att skapa en mapp för reportage och då spricker det ju lite.
/LarsD

Jens L´Estrade sa...

Du som har koll på allt! Kan du inte göra en lista med alla tävlingar som finns för pressfotografer? De stora :).

Lars D sa...

Hej Jens
Tror jag gjorde det förra året, ska kolla om jag hittar den.
Fokuserar själv på ÅB, WPP och POY.
Känns lättast och lagomast så att säga.
Men ska se som sagt.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden