fredag 18 januari 2013

VLT-tiden 1988 (Harry Belafonte)


Året är 1988 och jag får i uppdrag att fotografera Harry Belafonte för VLT, där jag alltså började mitt jobb som fotograf. Jag kom dit som 14-åring och när Harry sjöng i Strängnäs var jag 16 år.
Jag fick åka med reportern i hennes lilla bil. Jag hade en fotväska av märket Adidas som var väldigt "het" just då.
På den tiden var det viktigt att antingen innan eller efter konserten bara få en bild av artisten och gärna höra hur han eller hon tyckte det hade gått.
Just på den här konserten fanns det inte en chans att han skulle göra någon press men jag tjatade och tjatade.
Idag vet jag inte varför.
Till sist fick jag komma in eftersom Harry själv hört att Sveriges yngsta fotograf ville ha en bild.
Då fick jag det och låt mig säga att det inte är något mästerverk direkt men kul så här i efterhand.

Jag har lånat några gamla VLT-negativ för att scanna i min filmscanner och se vad som var viktigt då och hur allt ser ut med dagens ögon.
Det här jobbet minns jag än idag. 
Damen till vänster vet jag inte vem det är men hon ser ju glad ut.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var tider i Västerås... Tänker på det ibland, hur många filmrullar framkallade jag igentligen per sommarlov?

Kram / Irena Strozyk (numera på Nikon)

Lars D sa...

Ja, det blev säkert en hel del.
Hoppas allt är fint med dig.
Kram,
LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden